2. när och varför jag började rida

Min familj har haft hästar ända sen jag var liten. Vi flyttade till månsåsen när jag var ungefär 1 år och bara strax efter det lånade vi Tora, en nordsvensk. Henne red hela familjen på och vi körde henne mycket också. Pappa ställde upp i någon tävling med brukskörning med henne. Jag minns det så väl för när vi skulle kör ner till transporten igen så satt jag på Tora och Fanny satt på Alex och sen tävlade vi om vem som kom först ner. Fanny, Alex och Peppe vann tror jag och jag tappade mössan men som tur va fick pappa tag på den. Tora älskade daddlar och en gång när vi stod utanför hagen tog hon tag i tofsen på min mössa och sprang iväg med den.

När jag var liten byggde pappa och Peppe en varsin prärievagn, våran var blå med massa häftiga finesser och jag hade en egen säng medan mamma och pappa sov på en lila och grön luftmadrass. Sedan var vi ett gäng, några prärievagnar och några som red, som klädde ut oss till cowboysar (fast jag och mamma var indianer) och åkte från Skallböle till Duved och kom fram till Duved lagom till westernveckan som dom hade där. En gång när vi hade slagit läger skulle jag, mamma och Fanny fixa dricka till alla och då la vi i låtsasmaskar som poppade upp när dom drack och så bjöd vi på sånna här godisnallar fast dom var salta och äckliga. Vi sålde prärievagnen för några år sen och jag var jättesur på mamma och pappa för det.

Vi har haft ganska många olika hästar, mest kallblod och nordsvenskar. Jag har alltså växt upp med hästar och det var helt självklart för mig att börja på ridskola, vilket jag gjorde när jag var 6 år. Hästar har alltid varit hela mitt liv. Jag köpte min första häst, Pyret, när jag var nio år och jag betalade halva henne själv. Sen har jag betalat ungefär hälften av alla mina hästar själv. Lite mer än hälften på Bella och lite mindre än hälften på Cålle. Jag slutade på ridskola när jag var 10 för det blev för lätt för mig och jag började istället träna för Tusse när jag var nio. Jag har varit på träningsläger för henne i Dalarna nästan varje år från att jag var 10. Jag var där senast förra året för i år hann jag inte och jag var jätteledsen för det. Nu har jag i stort sett slutat träna för Tusse, det har blivit lite för lätt för mig, och jag tränar istället för Arnold.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback